Festiwal Szakspirowski
jesteś w:
   SZUKAJ »
przełącz na język polski switch to english
20. Festiwal Szekspirowski 2016
20. edycja Festiwalu Szekspirowskiego odbędzie się w dniach 29 lipca - 7 sierpnia 2016. Podczas jubileuszowej edycji w nie zabraknie wielkich nazwisk i wybitnych szekspirowskich realizacji. Zobaczymy spektakle m.in.: z Polski, Wielkiej Brytanii, Francji czy z Iranu.
Jedną z gwiazd będzie brytyjski teatr performatywny Forced Entertainment.
Grupa Forced Entertainment, działająca nieprzerwanie od 1984 roku, uważana jest przez wielu za króla performance’u i pioniera współczesnego teatru. Jej założycielem, liderem i dyrektorem artystycznym jest Tim Etchells – pisarz, reżyser, aktor i artysta wizualny. Forced Entertainment korzysta z estetyki i narracji codzienności, mieszając jej prostotę wizualną, brak spektakularności z absurdem i ironią, prowokacyjnie zaburzając konwencję teatru i oczekiwań odbiorców.
Podczas 20. Festiwalu Szekspirowskiego grupa zaprezentuje "Dzieła wszystkie" Szekspira, złożone z 36 czterdziestominutowych spektakli odegranych za pomocą przedmiotów codziennego użytku, na powierzchni metrowego stołu.

05_Forced Entertainment_Complete Works_2015_Image Credit_Hugo Glendinning_web.jpg

Więcej szczegółów wkrótce.






Gdański Teatr Szekspirowski zaprasza wszystkich, którzy chcieliby pomóc w organizacji 20. Festiwalu Szekspirowskiego. Przyda się każda para rąk! Mile widziani są zarówno ci, którzy są wolontariuszami festiwalu od lat, jak i zupełnie nowe osoby.

Organizatorzy potrzebują pilotów-opiekunów zespołów artystycznych, osób do pomocy technicznej (oświetlenie, nagłośnienie, montaż scenografii), osób do pomocy w biurze festiwalowym oraz przy promocji.

Wolontariat przy Festiwalu Szekspirowskim to niesamowita wakacyjna przygoda, możliwość poznania festiwalu od środka, niezwykłe doświadczenie i niezapomniane chwile. A także osobiste spotkania z artystami zza granicy oraz możliwość podszkolenia języków obcych.

Teatr z każdym z wolontariuszy podpisze porozumienie, a dla wszystkich chętnych wystawi później zaświadczenie i referencje. Te dokumenty potwierdzają zdobyte doświadczenie i mogą się przydać np. podczas poszukiwania pracy w branży związanej z kulturą albo organizacją wydarzeń artystycznych.

Kartę zgłoszeniową znajdziesz tutaj

KONTAKT:
Agata Gnypek:
agata.gnypek@gmail.com

ZAPRASZAMY!

GAK, Dworek Artura
1-6.08.2016

Teatr to doskonałe narzędzie do nauki literatury, języków, historii, poprawia integrację uczniów w grupie, otwiera młodych ludzi i zachęca do przełamywania własnych ograniczeń.

Zapraszamy osoby pragnące się rozwijać w zakresie prowadzenia zajęć z edukacji artystycznej do wzięcia udziału w sześciu dniach przygody z ekspertami z Polski, Wielkiej Brytanii i Norwegii. Pokażemy, jak twórczo wykorzystać tekst „Hamleta” – interesować, intrygować, przekładać emocje bohaterów na realia bliskie młodzieży. Zajęcia przeznaczone są dla nauczycieli, trenerów, pedagogów, osób prowadzących różnego rodzaju grupy młodzieży i wszystkich zainteresowanych opisaną tematyką. Zajęcia będą się odbywały w trakcie 20. Festiwalu Szekspirowskiego. Każdy uczestnik otrzyma dwujęzyczny dyplom, potwierdzający udział w seminarium.

Katarzyna Łęcka ogłasza nabór statystów do spektaklu „Makbet”, który zaprezentuje podczas Festiwalu Szekspirowskiego w ramach konkursu SzekspirOFF.

Poszukujemy osób pełnoletnich, dyspozycyjnych 31 lipca oraz 1 sierpnia.

Zgłoszenia przyjmowane są pod telefonem: 503-705-907
oraz pod adresem e-mail: aleistersatrjan@gmail.com
najpóźniej do 28 sierpnia
Spektakle FORCED ENTERTAINMENT są już w sprzedaży!

Solniczka i pieprzniczka jako król i królowa. Linijka jako książę. Łyżka jako służący. Podpałka - karczmarzem. Butelka wody - gońcem.

Przez dziewięć dni, artyści Forced Entertainment skondensują wszystkie sztuki Szekspira do serii 36 przedstawień odgrywanych na stole metrowej szerokości – każda sztuka zostanie opowiedziana na nowo, kameralnie i z humorem, przy użyciu zwykłych przedmiotów codziennego użytku.

Spektakle są prezentowane w języku angielskim.

Forced Entertainment odkrywa niezwykłe możliwości obrazowania i tworzenia narracji operując współczesnym językiem. Dzieła zebrane przekazują dynamikę opowieści streszczając szekspirowskie sztuki i budując barwne przedziwne światy.

Forced Entertainment to grupa 6 artystów, którzy występują od 1984 roku – kwestionując, przesuwając i łamiąc definicje teatru, aby zobaczyć, co powstanie. Pochodzą z Sheffield (Wielka Brytania), pokazują swoje spektakle na całym świecie.




Pierwszy etap konkursu o Złotego Yoricka został rozstrzygnięty!


W tegorocznej jubileuszowej 20. edycji Festiwalu Szekspirowskiego wzięło udział 15 przedstawień. W 400. rocznicę śmierci Williama Szekspira zainteresowanie polskich teatrów jego twórczością było niemal dwukrotnie większe i w drugim etapie zmagań o Złotego Yoricka mogłoby się znaleźć więcej przedstawień, ostatecznie jednak do finału wybrane zostały trzy spektakle:

Hamlet w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego z Narodowego Starego Teatru w Krakowie




Juliusz Cezar w reżyserii Barbary Wysockiej z Teatru Powszechnego w Warszawie




Burza w reżyserii Anny Augustynowicz z Teatru Współczesnego w Szczecinie




Wybrane spektakle tworzą, zdaniem selekcjonera Łukasza Drewniaka, grupę reprezentatywną dla wszystkich kluczowych metod inscenizacyjnych, którymi otwieramy dziś twórczość Williama Szekspira. Znalazł się w niej spektakl przyglądający się mechanizmom dyktatury i rewolucji, w którym zadaje się pytanie o sens i prawdziwą przyczynę wojny domowej (Juliusz Cezar Barbary Wysockiej). Spektakl-labirynt asocjacji związanych z jednym z najbardziej frapujących mitów teatralnych ostatnich stuleci, widowisko szalone, jakby rozgrywane wewnątrz umierającego umysłu, pozornie pozbawione reguł a jednak wchodzące w gorącą polemikę z tradycyjnym i awangardowym myśleniem o Hamlecie jako tekście kultury (Hamlet Krzysztofa Garbaczewskiego). I wreszcie przedstawienie wierne Szekspirowi w warstwie tekstowej i fabularnej, aczkolwiek przesiąknięte obrazami i emocjami współczesności, związanymi z problemem tożsamości, uchodźstwa, izolacji, chorób i lęków cywilizacyjnych (Burza Anny Augustynowicz). We wszystkich finałowych trzech realizacjach Szekspir służy jako lustro dzisiejszej Europie. Szekspir czyli stara Europa, czyli wyspa-bastion na oceanie cierpienia, osobista pamięć i ciało polityczne, które umiera. Fascynujące jest współbrzmienie tych trzech i kilku jeszcze tego sezonowych szekspirowskich interpretacji. W potyczkach z Szekspirem najciekawsze rezultaty osiągają ci artyści, którzy z pomocą jego utworów tłumaczą sprawy w skali już nie polskiej a globalnej.


Kiedy podeszłam do realizacji „HamletMaszyny” Heinera Müllera, na nowo odkryłam „Hamleta” Szekspira. Obydwa były bezlitosne.

Hamlet Szekspira odbywa podróż, mającą na celu oczyszczenie jego domu. Domu, który jego matka i wuj zbrukali morderstwem, kłamstwami i manipulacjami, byle tylko zachować koronę. Müller karze „Hamleta” za naiwność, uniemożliwiającą mu jasny osąd i powstrzymującą przed działaniem. W „HamletMaszynie” Müller wycina szekspirowskiego Hamleta z jego czasów i umieszcza w swoich własnych, we Wschodnich Niemczech. Ustami klasycznego Hamleta wyraża swoje emocje i opinie o społeczeństwie i czasach, w jakich żyje.
Znalazłam się w obliczu dwóch różnych głosów, szekspirowskiego „Hamleta” i müllerowskiego „Hamleta”. Zainspirowana Müllerem, udałam się na poszukiwanie własnego „Hamleta”, z mojego czasu i miejsca.

Nava Zuckerman, Dyrektor Artystyczna Teatru Tmuna.

Teatr Tmuna - alternatywny teatr, kreujący nowe układy przestrzenne, metody pracy i relacje między aktorem, a publicznością. Został założony w 1981 roku w Tel Awiwie przez Navę Zuckerman. Wystawił blisko 30 spektakli. Występował m.in. na Israel Festiwal, festiwalu teatrów alternatywnych Theaternetto Acre, Festiwalu w Edynburgu czy Manchesterze.


Quantum Theatre Group został założony w 2009 roku przez reżysera Arasha Dagdara.
Grupa adaptuje klasyczne sztuki, powieści, opowiadania nadając im współczesne znaczenia i konteksty, uwzględniając w tym nowoczesne teorie z obszaru fizyki (odniesienia do fizyki kwantowej widoczne są już w nazwie zespołu). Tworzony przez nich surrealistyczny świat z elementami groteski znajduje wyjątkowe odniesienie w dziełach Szekspira.

Szekspir to dla mnie encyklopedia wiedzy o sprzecznościach tkwiących w ludzkiej naturze – mówi reżyser. Zaskakuje mnie i zachwyca, jest tajemniczy, dramatyczny... To mój współczesny irański dramatopisarz! Wystawianie Szekspira, to poddawanie siebie samego próbie, to pokazywanie tego, co wie się o życiu, ale również tego, co nam ciągle umyka. Hamlet, najnowsza produkcja Quantum Theatre Group z 2014 roku, narodził się z przepisania projektu trwającego cztery lata. Ta tragedia, to nieustanne zderzenia elektronów i, jak w fizyce, rezultaty tych zderzeń są nieprzewidywalne. Niepewność króluje.
W ramach tegorocznego 20. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku, organizowanego przez Gdański Teatr Szekspirowski oraz Fundację Theatrum Gedanense, w dniach 29.07 - 7.08.2016r. odbędzie się nurt SzekspirOFF, który w tym roku będzie miał charakter konkursowy.

ZOBACZ SZCZEGÓŁY / SEE DETAILS


„Sen Nocy Letniej” to pierwsza produkcja słynnego europejskiego reżysera Silviu Purcărete, zrealizowana w Teatrze Bałtycki Dom w Rosji.

Reżyseria: Silviu Purcărete
Scenografia i kostiumy: Dragos Buhagiar
Muzyka: Vasile Sirli



„Sen Nocy Letniej” w interpretacji Purcărete jest mroczny, niepokojący, nie pozbawiony wątków politycznych. Elfy są żołnierzami, a król elfów – Tezeusz - dyktatorem, który decyduje o tym, kogo poślubi Hermia. Gdy ta wraz z Lizandrem ucieka do lasu, powodem jest nie tylko niespełniona miłość, ale także opresja polityczna i wszechogarniające zło. Las również nie jest miejscem idyllicznym. U Purcărete stworzony jest z żyrandoli, wśród których Demetriusz z bronią w ręku poszukuje zbiegłych kochanków. Mimo takiej konwencji spektakl wciąż pozostaje komedią.

Silviu Purcărete pracował w wielu cenionych europejskich teatrach. Obecnie jest związany z Teatrem Narodowym w Krajowej w Rumunii, gdzie zrealizował niezapomniane spektakle, zapraszane na liczne międzynarodowe festiwale (w Awinionie, Edynburgu czy Nowym Jorku). W 2002 r. założył swój własny zespół teatralny, a od 2003 r. jest członkiem Europejskiej Sieci Teatrów.

Widzowie poprzednich edycji Festiwalu Szekspirowskiego oglądali takie jego dzieła jak: „Wieczór Trzech Króli”(2006), „Miarka za miarkę”(2008) czy "Burza"(2012).
Podczas jubileuszowego 20. Festiwalu Szekspirowskiego zobaczymy spektakl „Juliusz Cezar. Fragmenty” („Giulio Cesare. Pezzi staccati”)” w reżyserii wybitnego reżysera Romeo Castellucciego.
JuliusCeasar_web.png

Spektakl, który zaprezentujemy na Festiwalu Szekspirowskim jest reinterpretacją głośnej, wielokrotnie nagradzanej realizacji "Juliusza Cezara" Castellucciego po raz pierwszy wystawionej przez Socìetas Raffaello Sanzio w 1997 roku.
To swoistego rodzaju refleksja nad sztuką retoryki, choć słów w tym spektaklu jest niewiele. Juliusza Cezara - symbol siły - gra starzec, Marka Antoniusza człowiek po laryngektomii, czyli zabiegu usunięcia krtani, a bohater …VSKIJ, który jest zawoalowaną aluzją do jednego z ojców założycieli teatru, wprowadza sobie w jamę nosową endoskopową kamerę wideo, pokazując widzom genezę powstawania dźwięku. W spektaklu Castellucciego słowa wciąż kreują świat, ale nośnikiem znaczeń są ciała aktorów.

Fragment spektaklu z 1997 roku:

Romeo Castellucci to znakomity reżyser, artysta sztuk wizualnych, jeden z najważniejszych twórców współczesnego teatru europejskiego. Jest laureatem wielu nagród, w tym Złotego Lwa w Wenecji w 2013 roku za całokształt twórczości. Ukończył malarstwo i scenografię na bolońskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1981 roku wraz z siostrą Claudią i przyszłą żoną Chiarą Guidi oraz jej bratem Paulem, stworzył grupę Socìetas Raffaello Sanzio, w ramach której reżyseruje do dziś, łącząc sztuki wizualne, teatr i performans.


Tiger Lillies4E4B7685-sm.jpg
Adrian Stout, Jonas Golland, Martyn Jacques [The Tiger Lillies], Caspar Phillipson[The Republique Theatre]  
ORGANIZATORZY
Fundacja Theatrum Gedanense GTS ESFN
INSTYTUCJE WSPIERAJĄCE
logo logo logo
 
SPONSORZY PLATYNOWI
logo logo logo